Jouw potentiële cliënten moeten je kunnen vinden
Jaren geleden zocht ik voor het eerst naar antwoorden. Antwoorden over wat ik precies voelde, wat er mis was en wat ik ertegen moest doen. Ik voelde me vreemd, ongewoon, anders dan anderen. Ik had verdriet, meer dan normaal.
Ik was al jaren ontzettend neerslachtig en had regelmatig gedachtes over zelfdoding. Door mijn zoektocht op Google kwam ik erachter dat zoiets een depressie genoemd werd. Nu wist ik het zeker. Ik had hulp nodig.
Destijds kreeg ik niet de steun die ik nodig had, dus toen heb ik mijn behandelaar niet gevonden. Na jaren vechten tegen taboe was er een doorbraak. Toen mijn ouders doorhadden dat ik hulp nodig had, begon mijn eerste traject.
De zoektocht die ik en mijn ouders hadden op Google, was echt compleet verschillend van elkaar. Ik zocht naar symptomen, en mijn ouders naar locatie en bekendheid.


Maak gebruik van verschillende zoekintenties
Om jouw website goed te optimaliseren moet je weten wie er op jouw site beland. Wie help jij en hoe zien jouw behandelingen eruit? Wie hebben jou het hardst nodig?
Door jezelf te verplaatsen in jouw cliënt weet je waar je over kan schrijven. Dit in combinatie met inzicht in zoektermen en zoekwoorden is goud waard.
Om er nog een schepje bovenop te doen, laat je ook nog eens jouw eigen persoonlijkheid stralen door jouw teksten. Prachtig.
Op zoek naar zoekwoorden?
Jij als psycholoog met een eigen praktijkwebsite weet als geen ander dat je hoog moet scoren in Google. Je hebt zojuist jouw Google Search Console bekeken en gezocht naar hoe je jouw prestaties verbetert. Je kwam uit op SEO, ook wel Search Engine Optimization. Met de technische kant van SEO ben je niet zo bekend, maar het copywriting gedeelte zal vast niet zo moeilijk zijn.
En je weet: “Om SEO proof webteksten te kunnen schrijven, heb je natuurlijk zoekwoorden nodig.”
Aangezien je nog niet zo bekend bent met het zoeken van de juiste zoekwoorden in een SEO tool, kwam je hier uit. Jij wilt snel en makkelijk de juiste zoekwoorden kiezen zodat jouw praktijk beter scoort in Google. Nu heb je geluk, want dat is precies wat ik hier met je ga delen. Ik geef je onmisbare zoekwoorden voor jouw psychologenpraktijk.


Wat zijn zoekwoorden?
Alles wat je intypt in de zoekbalk van Google volstaat als zoekterm. Je hebt verschillende soorten zoekwoorden, bijvoorbeeld long-tail en short-tail.
Dat wilt zeggen: een zoekterm van 1 tot 3 woorden noem je een short-tail zoekwoord, en alles wat langer is dan dat noem je een long-tail zoekwoord.
Zoekwoorden gebruik je om beter vindbaar te zijn op Google, en zet je dus strategisch in.
Meestgebruikte termen voor jouw psychologenpraktijk
Ik heb hieronder 6 soorten zoektermen beschreven die jij kan gebruiken voor jouw site. Natuurlijk is het van belang om te kijken naar de statistieken in een keywordtool, om een weloverwogen beslissing te maken. De grootste fout is om zomaar termen te verzinnen waar niet op gezocht wordt. Al die moeite, en voor wat? Die tijd had je beter kunnen steken in een van jouw cliënten.
Locatie
Zoekwoorden met een plaatsnaam erin verwerkt, zoals “psycholoog utrecht” zijn razend populair. Er word honderden keren per maand gezocht op dit soort zoekwoorden. Dit komt omdat er vaak word gezocht naar gemak. Welke praktijk zit het dichtst bij mij?
Probleem
Mensen die vermoeden dat ze last hebben van een depressie, gaan vaak op zoek naar zoektermen met het woord “depressie” erin verwerkt. Dit soort termen worden veel gebruikt in blog artikelen en landingspagina’s. Maak daar goed gebruik van door artikelen te plaatsen over bijvoorbeeld symptomen en diagnostiek.
Behandelmethode
Hoe ga jij te werk? Er zijn genoeg op zoek naar een specifieke behandelmethode, omdat ze via via hebben gehoord dat het werkt. Termen zoals cognitieve gedragstherapie, psychoanalyse, of mindfulness. Of het werkt, is natuurlijk aan jou om dat uit te zoeken. Maar je kunt er wel voor zorgen dat jij degene bent wie ze verder helpt met een geschikte behandelmethode. Dat doe je dus door zoekwoorden te gebruiken die te maken hebben met de behandelingen die jij geeft.
Werkwijze
“Online therapie”, een van de meest gezochte zoektermen van vandaag. Om sneller en makkelijker hulp te kunnen krijgen, of om de drempel voor het zoeken en krijgen van hulp lager te leggen. Wanneer jij online therapie geeft, is het ontzettend belangrijk dit te gebruiken als zoekwoorden.
Doelgroep
“Kinderpsycholoog” is een goed voorbeeld van zoekwoorden waar jouw doelgroep in is verwerkt. Gebruik zoekwoorden die het best jouw doelgroep beschrijven en gebruik het voor jouw site. Dit kan dus door te beschrijven wat je doet, zoals “relatietherapeut”, of om te beschrijven voor wie “psychotherapie voor koppels”.
Zorg & Lifestyle
Tegenwoordig is lifestyle helemaal hot! Natuurlijk willen we niet een ideaalbeeld schetsen, zoals vaak gebeurt op social media, maar je kan het zeker gebruiken in artikelen. Ook tips over zelfzorg of zorgen voor een naaste zijn ontzettend behulpzame onderwerpen om te delen.


Hoe verwerk je zoektermen in teksten?
Naast het volgen van de SEO regeltjes in het ongeschreven Google-boek, is het goed om te onthouden dat persoonlijke teksten beter scoren dan generieke, onpersoonlijke teksten die volgepropt zijn met zoekwoorden.
Leer meer over de SEO regeltjes en hoe je dit verwerkt in tekst door het lezen van mijn vorig artikel.
Persoonlijke teksten die wèl gevonden worden
Het is belangrijk om de juiste zoektermen te kiezen als je meer bereik wilt. Nòg belangrijker is wat je met die zoektermen doet. Deel jouw verhaal, laat jouw persoonlijkheid overkomen in de tekst, zorg dat ze weten wie je bent en waar je voor staat.
Velen van jullie weten hoe je persoonlijke teksten schrijft, ik zie ontzettend veel persoonlijke ervaringen gedeeld worden in blogartikelen. Wat ik minder zie, is de expertise en kennis die professionals in zich hebben. En dat is wat juist zó waardevol is. Wees niet bang om in de diepte te gaan en vragen te beantwoorden.
Een juiste balans in vindbaarheid, persoonlijkheid en expertise is essentieel. Daarom ben ik er om je te helpen op gebied van SEO en tekstschrijven. Maandelijks organiseer ik een masterclass, stuur me een berichtje via het contactformulier als je erbij wilt zijn! Op Instagram deel ik regelmatig updates, so stay tuned!