Ik heb het vaak over SEO content. Daarmee bedoel ik alles wat je ziet op een pagina en hoe je dat beter vindbaar maakt in Google. Maar er is meer. Namelijk technische SEO. Een geoptimaliseerde tekst of een alt-tag is dus niet het enige wat zorgt voor een hogere ranking.
Daarom ga ik je op de hoogte brengen van een aantal punten waar je rekening mee kunt houden. Zo zorg je dat jouw website optimaal presteert. Sommige punten kan je waarschijnlijk zelf niet aanpakken omdat dat specialistische kennis is en het te veel tijd kost om je daar in te verdiepen, maar dat is niet erg. Ik vertel je ook bij wie je moet zijn om deze punten aan te pakken.


Laadsnelheid website
De laadsnelheid van websites zijn gemiddeld tussen 2 en 5 seconden. Duurt het langer dan 5 seconden? Dan is de pagina traag. Bij een trage site krijg je een hogere bounce rate. Een bounce rate geeft aan of bezoekers snel wegklikken.
Volgens Proven context verlaat ruim 50% van de smartphonegebruikers je site bij een laadtijd langer dan 3 seconden.
De snelheid van websites is een belangrijk aspect van technische SEO. Zorg dat jouw site snel laadt voor een betere gebruikerservaring en een verminderde bounce rate. Je wilt een zo laag mogelijke bounce rate.
Verbeter laadsnelheid door het:
- Optimaliseren van afbeeldingen
- Gebruik van caching en compressie tools
- Verminderen van het aantal HTTP-verzoeken.
Check Pagespeed om te zien hoe jij jouw laadsnelheid kunt verbeteren.


Beveiligde site
Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die veilig zijn en een beveiligde verbinding hebben. Zorg ervoor dat jouw site is beveiligd met een SSL-certificaat en dat jouw website is geoptimaliseerd voor HTTPS-verbindingen.
Is jouw site niet beveiligd? Zorg dat er iemand even naar kijkt.


Responsive webdesign
Een responsief webdesign zorgt ervoor dat jouw website makkelijk te navigeren is op verschillende apparaten. Het is belangrijk om de site te optimaliseren voor mobiele apparaten, omdat bijna iedereen hun smartphones en tablets gebruikt.
Natuurlijk bekijkt iedereen eens in de zoveel tijd het via de computer of laptop, maar het grootste deel is buitenshuis of onderweg tijdens het scrollen.


Structuur en sitemap
Zorg dat jouw site logisch in elkaar steekt. Mijn fout in het begin van mijn ondernemersreis was dat ik ontzettend veel pagina’s maakte die geen enkel nut hadden.
Ik zorgde dat bezoekers onnodig moesten klikken om bij een blog te komen. Wat vermoeiend! Hier heb ik dus veel van geleerd.
Een goede structuur en sitemap helpen zoekmachines om de website beter te crawlen en indexeren.
Check Google Search Console om te kijken of alle pagina’s geïndexeerd zijn. Via de GSC kan je ook jouw Sitemap indienen.
Technische SEO voor dummies?
Kan een onervaren persoon zoals jij en ik dit zelf doen? Misschien. Maar zou je daar zelf tijd en moeite instoppen? Ik niet in ieder geval. Ik kies liever iemand die dit vaker doet en weet wat hij doet.
Ondanks dat, kan jij dit leren. Op LinkedIn vind je genoeg specialisten die tips delen over hoe je dit doet. Daarnaast kan je online cursussen volgen op platforms zoals Udemy of Coursera.
Ga netwerken, maak nieuwe connecties met professionals en wissel kennis uit. Wie weet krijg je wel de gouden tip tijdens een bakje koffie!


Wat je moet weten bij het kiezen van een specialist
Ervaring boven alles. Zorg dat je weet waar ze aan gewerkt hebben, hoe ze te werk gaan en hoe lang ze al werkzaam zijn in het vak.
Meer ervaring betekent sneller kunnen werken. Bij Technische SEO is het belangrijk dat de problemen snel worden opgelost.
Goedkoop is vaak duurkoop. Zoek je iemand die je kan helpen? Ik weet wel iemand!
Ik zoek een specialist