In dit artikel

Zoekmachineoptimalisatie is echt een vak apart. Daarom heb ik een aantal SEO tips opgeschreven. Deze tips hebben mij in het begin geholpen om bewust te worden van de beste site-praktijken. Ik leerde wat ik wel en niet moest doen toen ik wist wat zoekmachineoptimalisatie eigenlijk is. En ja, het is meer dan zoekwoorden, alt-teksten en meta-beschrijvingen.

 

De Impact van SEO

Zoekmachine optimalisatie is cruciaal als je een sterke online aanwezigheid wilt opbouwen voor jouw bedrijf.

Search Engine Optimization, dus de term SEO, draait om het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines zoals Google. Als jij jouw website optimaliseert, scoort jouw website beter in de zoekresultaten. Die score bepaalt deels jouw online succes. 

Er zijn veel aspecten van SEO; on-page, off-page, technisch, en content. Het gaat om het zoeken van de juiste mix voor zowel zoekmachines als jouw doelgroep. Schrijf je voor personen, dan schrijf je ook voor Google. Zodra bezoekers jouw website waardevol vinden, gaat jouw online autoriteit omhoog en word je dus ook beter gevonden.

Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn investering, wat veel voordelen met zich meebrengt op lange termijn. Denk niet dat je binnen no-time geweldige resultaten ziet, vaak heb je net iets meer geduld nodig. Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, zet dan door. Blijf je ontwikkelen en blijf vooral bezig. Websites die relevant en consistent blijven, zien vaak het meeste resultaat.

SEO Tips voor succes

Statistieken

  1. 93% van alle online ervaringen begint met een zoekmachine.
  2. De eerste 5 organische zoekresultaten op een zoekpagina ontvangen ongeveer 67% van alle clicks.
  3. 75% van de gebruikers klikt nooit op de 2e pagina van zoekresultaten.
  4. Bedrijven die bloggen hebben 434% meer geïndexeerde pagina’s en genereren gemiddeld 55% meer websiteverkeer dan bedrijven die dat niet doen.
  5. Bedrijven die investeren in SEO hebben een gemiddeld rendement van 14,6% per jaar.
  6. Organische zoekresultaten hebben een gemiddelde click-through rate (CTR) van 31,7%, terwijl betaalde zoekresultaten een gemiddelde CTR van 1,91% hebben.
  7. Uit een studie van BrightLocal blijkt dat 57% van de consumenten een bedrijf alleen bezoekt als het op de eerste pagina van de zoekresultaten staat.
  8. Volgens een onderzoek van Search Engine Journal is 70-80% van de gebruikers alleen geïnteresseerd in organische zoekresultaten en negeert betaalde advertenties.

On-page SEO

On-page SEO is alles wat je kunt doen om jouw eigen website hoger te laten ranken in zoekresultaten. Dit betekent het slim gebruik maken van zoekwoorden in je titels, koppen en teksten, het optimaliseren van afbeeldingen en video’s, het verbeteren van je meta beschrijvingen en ervoor zorgen dat jouw website een logische en duidelijke structuur heeft. 

 

4 Tips voor On-page SEO

1. Gebruik de juiste zoekwoorden

Als het gaat om On-page SEO, dan zijn relevante zoekwoorden cruciaal. Deze zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die mensen intypen in zoekmachines om informatie of producten te vinden. Deze gebruik je voor de SEO-titel, Meta-beschrijving, alt-tags, url’s, tekst en de koppen.

Zorg dat je de juiste zoekwoorden gebruikt voor de juiste zoekintentie. Er zijn meerdere zoekintenties die mensen kunnen hebben; voor informatie, voor het kopen van producten of diensten, voor het maken van de juiste keuze, of voor vermaak bijvoorbeeld. Wees slim, speel daar ook op in.

Maak gebruik van Google en SEO-tools die helpen om relevante zoekwoorden te vinden. Verplaats jezelf in de klant en stel vragen die ze mogelijk zouden hebben. Zo heb je in no-time een lijst van zoekwoorden die jij kan gebruiken. 

 

2. Optimaliseer media

Afbeeldingen en video’s zijn echte game changers. Ze maken content veel interessanter en aantrekkelijker voor jouw publiek. Zorg er wel voor dat jouw afbeeldingen en video’s geoptimaliseerd zijn. Dit betekent dat je de afbeeldingen en video’s moet comprimeren zodat jouw website snel blijft laden. 

Vergeet niet om zoekwoorden te gebruiken in bestandsnamen. Dus niet alleen in alt-tags. Zo kan Google beter begrijpen wat er in de afbeeldingen of video’s te zien is. Wat bijdraagt aan een betere ranking van jouw website.

 

3. Optimaliseer Meta-beschrijvingen

Een Meta-beschrijving is een korte beschrijving van de pagina die wordt getoond in zoekresultaten. Een goede beschrijving moet bezoekers aantrekken en stimuleren om door te klikken naar de pagina. 

Zorg ervoor dat jouw meta beschrijvingen uniek zijn en de belangrijkste zoekwoorden bevatten. Met uniek bedoel ik, geen copy-paste, elke pagina een andere beschrijving. Houd de beschrijvingen kort, maximaal 160 tekens. 

 

4. Duidelijke navigatie

Een duidelijke en logische navigatie is essentieel om bezoekers te helpen bij het vinden waar ze naar op zoek zijn. Een goede navigatie helpt zoekmachines om uw website te crawlen en indexeren. Maak gebruik van interne links om de website een goede structuur te geven. Zorg dat de belangrijkste pagina’s makkelijk te vinden zijn vanuit het hoofdmenu.

Hierbij geldt: Less is more. Zorg dat bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk vinden waar ze naar zoeken. Een goede structuur is ook erg belangrijk in teksten. Zorg dat alles goed leesbaar is en overzichtelijk blijft. 

On-page SEO betekenis

Technische SEO

Dit gaat buiten mijn vakgebied om, maar ontzettend belangrijk voor zowel bezoekers als zoekmachines. Technische SEO zijn de technische aspecten van jouw website. Hier schakel je vaak een developer voor in, of gaat er zelf mee rommelen. 

Hier gaat het om het verbeteren van snelheid en prestaties van jouw website, het zorgen voor een goede beveiliging, het gebruik van een responsief webdesign en het optimaliseren van je site structuur en sitemap.

 

4 Tips voor Technische SEO

1. Snelle website

De snelheid van websites is een belangrijk aspect van technische SEO. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw site snel laadt om de gebruikerservaring te verbeteren en de bounce rate te verminderen. Als bezoekers namelijk wegklikken door een trage website, is dat niet goed voor jouw ranking.

Je kan snelheid verbeteren door het optimaliseren van afbeeldingen, het gebruik van caching en compressie tools, en het verminderen van het aantal HTTP-verzoeken. Er zijn vele plug-ins en tools die afbeeldingen kunnen comprimeren, dus dit kan je gemakkelijk zelf doen. De rest laat je maar aan een expert over.

 

2. Beveiligde website

Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die veilig zijn en een beveiligde verbinding hebben. Zorg ervoor dat jouw site is beveiligd met een SSL-certificaat en dat jouw website is geoptimaliseerd voor HTTPS-verbindingen.

 

3. Responsive webdesign

Een responsief webdesign zorgt ervoor dat jouw website makkelijk te navigeren is op verschillende apparaten. Het is belangrijk om de site te optimaliseren voor mobiele apparaten, omdat bijna iedereen hun smartphones en tablets gebruikt.

 

4. Structuur en sitemap

Een goede sitestructuur en sitemap helpen zoekmachines om de website beter te crawlen en indexeren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de structuur logisch en georganiseerd is en dat je een sitemap indient bij zoekmachines om inhoud gemakkelijker te laten vinden.

Technische SEO is nu meer van belang voor jouw bezoekers. Dus ik zet het er alsnog even bij, jouw bezoekers en potentiële klanten zorgen namelijk voor het organisch verkeer. Dus houd ze goed in gedachten.

 

Technische SEO betekenis

SEO Content

Dit is het gebruik van relevante zoekwoorden in je content, het creëren van interessante en boeiende content, en het delen van je content op sociale media en andere online platforms. Zo maak je jouw content super aantrekkelijk voor jouw publiek én zoekmachines. 

Content is er in alle vormen en maten. Denk aan blogs, social media, nieuwsbrieven, whitepapers, e-books en meer. Maar laten we het voor nu houden op de content op jouw website en social media.

 

3 Tips voor SEO Content

1. Content optimalisatie

Meta/SEO-Titel: Plaats je zoekwoorden in het eerste deel van de titel. Google hecht meer waarde aan de eerste paar woorden.

URL: Houd URL’s zo kort mogelijk en gebruik de belangrijkste zoekwoorden om de pagina te optimaliseren voor zoekresultaten.

H1/2/3 tag: H1 is je titel, H2 zijn je hoofdonderwerpen en H3 deelonderwerpen. Hou het simpel.

Meta-beschrijving: Maak een korte en bondige omschrijving van de inhoud van jouw blog en verwerk het zoekwoord erin. 

Inhoud: Door het zoekwoord in de eerste 100 woorden (of 10%) van jouw blog te plaatsen, vertel je Google en bezoekers waar het onderwerp over gaat.

Namen van mediabestanden: Zorg ervoor dat bij afbeeldingen het zoekwoord in de bestandsnaam zit.

ALT-tags: De ALT-tag wordt door tekstbrowsers weergegeven in plaats van een afbeelding. Omdat de ALT-tag in de afbeeldingscode zit, gebruiken zoekmachines deze als een ranking factor. Mensen met een visuele beperking kunnen door Alt-tags weten waar je afbeelding om gaat.

Inhouds lengte: Lange artikelen scoren meestal beter. Dat komt omdat een langere blogpost diepgaande informatie bevat. Hierdoor blijven bezoekers langer op de pagina. 

Multimedia: Media zoals video’s, infographics en audio zijn ontzettend effectief.

Links: Gebruik interne- en externe links voor een betere structuur en hogere online autoriteit.

 

2. Creëer waardevolle en persoonlijke content

Het creëren van waardevolle en relevante content is belangrijk voor zoekmachines en bezoekers. Zoekmachines geven de voorkeur aan content die relevant is, terwijl bezoekers content willen dat waardevol is in hun ogen. Het is belangrijk om content te creëren die interessant, informatief, relevant en gemakkelijk te lezen is.

Het stukje persoonlijkheid is dan wel het belangrijkste van allemaal. Tegenwoordig gaat alles om gepersonaliseerde gebruikerservaringen, persoonlijke content en maatwerk. Leer daarom jouw doelgroep goed kennen. Leer waar ze zich mee bezighouden, hoe ze online actief zijn, waar ze hun informatie vandaan halen en welke contentvormen ze gebruiken. Kruip in de huid van jouw ideale klant.

Neem voorbeelden van jouw grootste concurrenten, en de eerste zoekresultaten van het door jouw gekozen zoekwoord. Daar haal je ontzettend veel inspiratie uit en kom je er gelijk achter welke positie jij moet innemen om de concurrentie voorbij te schieten.

 

3. Deel content op sociale media en andere platforms

Het delen van content op sociale media en andere online platforms kan helpen om het bereik te vergroten en organisch verkeer te verhogen. Door content te delen, kan je jouw doelgroep beter bereiken en hen aanmoedigen om jouw content te delen in hun eigen netwerk. Het delen van content op andere online platforms, zoals forums en blogs, kan ook helpen om het bereik te vergroten.

 

SEO content betekenis

SEO Plugins en Tools

Een hele leuke. Plug-ins en tools! Ja, als ondernemer krijg je ontzettend veel soorten plug-ins, tools en andere software aangesmeerd. Maar dat is om een reden. Ze helpen je om effectief en productief te kunnen werken, versimpelen bedrijfsprocessen en lossen zelfs bedrijfsproblemen op. Voor SEO is dat precies hetzelfde. 

 

5 SEO Plugins en Tools

1. Yoast SEO

Yoast SEO is een populaire SEO plugin voor WordPress dat helpt om content te optimaliseren voor zoekmachines. Met Yoast SEO kan je content analyseren op basis van relevante zoekwoorden, meta beschrijvingen, titels en nog veel meer. Zo schrijf je met gemak SEO-proof blogs!

2. Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google dat helpt om jouw website te monitoren en te optimaliseren voor zoekmachines. Met Google Search Console kan je het zoekverkeer volgen, jouw website indexeren, de sitemap indienen en andere statistieken bekijken.

3. SEMrush

SEMrush is een all-in-one SEO tool die jouw online aanwezigheid helpt te verbeteren. Met SEMrush kan je gemakkelijk zoekwoorden onderzoeken, concurrenten analyseren, backlinks controleren en meer.

4. Ubersuggest

Een goedkopere versie van SEMrush, maar doet zeker zijn werk. Een All-in-one tool die ik zelf ook gebruik voor zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyse, en het werken aan mijn eigen SEO-strategie.

5. Rankmath

Ook een WordPress plugin. Deze gebruik ik zelf na het zelf ook gebruikt te hebben voor een aantal klanten. En ik ben zeker tevreden. Het zorgt ervoor dat ik geen enkel puntje meer vergeet als het gaat om SEO optimalisatie. 

 

SEO Tips voor online zichtbaarheid

Voordelen

  1. SEO helpt om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten en het bedrijf te positioneren als een autoriteit binnen jouw branche.
  2. Bedrijven die een SEO strategie inzetten, hebben meer kans om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden dan bedrijven die dat niet doen.
  3. Content dat is geoptimaliseerd voor zoekmachines en die waardevolle informatie biedt aan potentiële klanten, kan leiden tot een hogere conversieratio en meer leads.
  4. Sites die goed scoren in de zoekresultaten, hebben over het algemeen meer verkeer en meer kans op het genereren van leads dan sites die dat niet doen.

Mensen houden ervan om te kopen bij bedrijven die ze kennen, zich in vinden en vertrouwen, en SEO kan je helpen om dat te bereiken. Dus als je je bedrijf wilt laten groeien en je concurrenten voor wilt zijn, dan is SEO zeker de moeite waard. 

Wil jij online succes? Begin met SEO

Wil jij online succes?

Zorg dan dat je een SEO strategie opstelt die je helpt om gerichte content te plaatsen op jouw website.

Stem af op de behoeftes van jouw doelgroep en blijf consistent. De resultaten komen vanzelf. Nu neemt SEO veel tijd in beslag, maar daar kan ik je bij helpen. 

Ik zorg voor SEO Webteksten die passen bij jouw bedrijf en doelgroep. Ik neem alle tijdrovende taken over, zoals onderzoek, het maken van plannen en het schrijven en optimaliseren van teksten. 

Met de impact van SEO op het succes van jouw bedrijf in gedachten, is SEO onmisbaar in jouw online marketingstrategie.

 

Ik wil online succes

Deel dit artikel via social media